Institutioneel racisme bij woningverhuur
Discriminatie blijft een hardnekkig probleem in de verhuursector. Toen op 1 juli 2023 de Wet goed verhuurderschap in werking trad, bleek 3 jaar achter elkaar dat verhuurbemiddelaars direct of indirect, en in groten getale bereid waren om mensen met een bepaald profiel te weren. Schokkend genoeg werkten zelfs in 2023 nog steeds circa 3 van de 4 bemiddelaars mee aan deze praktijken.
Toen wij startten met verhuurbemiddeling (2004) bedienden wij diverse vastgoedbeleggers met 10+ woningen. Een roerige tijd waarin de groei van ons marktaandeel versus onze principes op dagelijkse basis werden gechallenged. “Ik wil geen buitenlanders in mijn pand en zwangere vrouwen gaan minder werken, die zijn niet welkom.” Ook de ‘curryhut’ werd ons regelmatig toegesnauwd als we woonruimte aan mensen uit India e.o. wilden verhuren. Voor Cor en mij waren dit heel korte samenwerkingen. Zo kan je niet zijn en we gingen op zoek naar partijen die zich wel medemens voelden.
Een bekend voorbeeld in de pers gaat over een Marokkaans-Nederlandse vrouw, die met haar gezin zocht naar een woning in het hogere huursegment. Zij wist zeker dat zij werd gediscrimineerd. Regelmatig reageerde zij op woningen maar kreeg vaak geen reactie. Ze werd niet uitgenodigd voor bezichtigingen, terwijl de woningen nog wel een tijdje te huur bleven staan. Bij één woning was het echt pijnlijk. Die werd al voor langere tijd aangeboden en de vrouw bleef de website checken. Toen kwam er op een gegeven moment een ‘eerste maand gratis’-actie, terwijl ze ook gewoon op die woning had gereageerd.
De wet Goed Verhuurderschap steekt hier nu gelukkig een stokje voor en stelt dat u niet alleen moet vertellen hoe u woningen objectief toewijst maar dat u ook aan eerder genoemde vrouw mag gaan uitleggen waarom zij het niet is geworden.
Verhuurders en bemiddelaars moeten een werkwijze hebben om woondiscriminatie te voorkomen en gemeenten moeten vanaf 1 januari 2024 een meldpunt hebben waar huurders terecht kunnen met meldingen over ongewenst verhuurgedrag, waaronder discriminatie. Door de jaren heen ontwikkelde Verhuurtbeter.nl een transparante, objectieve en privacy-bewuste manier van verhuren die door bijna 600 huurders met 4.5 sterren (van de 5) wordt gewaardeerd op Trustpilot. Bij ons is iedereen welkom.
Wilt u meer weten over onze werkwijze download dan de whitepaper of neem contact met ons op.